Samsøvej 2

Samsøvej 2

På adressen Samsøvej 2 ligger ét af Kirke Saabys mest karakteristiske og vel også ældste huse. Huset befinder sig lige ud for indsnævringen af Fynsvej ved krydset Fynsvej/Morsøvej/Samsøvej, og er med de røde bondehusvinduer og det sorte bindingsværk på baggrund af de hvide mure ikke til at overse.

Ifølge husets beboere, Erik og Irene Jørgensen, stammer huset fra 1777, og det har bl.a. fungeret som karetmagerværksted for bønder og andet godtfolk i datidens Kirke Saaby. Erik og Irene er i besiddelse af et gammelt billede, som viser huset, som det så ud i 1906. Bag på billedet står følgende ordlyd med sirlig skrift: "Ferdinand Jensens karetmagerværksted, 1906. Foran huset bl.a. sønnen Johannes trækvogn"

Det gamle fotografi er interessant, da det antyder en større bredde af hovedgaden (Fynsvej) end i dag. Vejbelægningen er tilsyneladende grus, og i baggrunden skimtes de åbne marker bag huset (i dag Omøvej). Endvidere ses det, at der har været en garage eller et værksted tilknyttet huset, der selvfølgelig har været stråtækt. Denne garage er i dag erstattet af et mindre skur, der dog er holdt nogenlunde i den gamle stil.

Erik og Irene overtog huset i 1991 efter Flemming Dyrner. Dengang var huset helt hvidt, men Erik har møjsommeligt fremdraget det gamle bindingsværk og restaureret de gamle tavler mellem bjælkerne. Huset står i dag med eternittag, hvilket er lidt synd, og de mange vejskilte omkring huset pynter heller ikke synderligt. Til gengæld er huset indvendigt nænsomt restaureret med fritlagte bjælker og gammelt bindingsværk, ligesom Erik og Irene har genbrugt mange af de gamle elementer, f.eks. lersten, i indretningen.

Samsøvej 2 er et meget hyggeligt gammelt hus, og det har givetvist været et meget besøgt og kendt sted i det gamle Kirke Saaby. I dag er det sjovt at forestille sig de gamle bøndervogne og de fornemme kareter gungre ned gennem byen for at blive betjent af byens karetmager.

I efteråret 2003 blev taget stråtækt.  Det blev forsynet med tre
kvistvinduer og lyng som mønning. Ejerne modtog som nogle af de sidste i
kommunen støtte fra bygningsbevaringspuljen, der nu desværre er blevet taget
af kommunens budget (2004), efter at staten fjernede sin del af støtten. Samsøvej 2
fremstår i dag som et smukt og romantisk vartegn for byen, idet man kan se
huset næsten oppe fra kirken og hele vejen ned gennem hovedgaden. Bylauget
er begejstret for udviklingen, og håber ejernes indsats kan smitte af på
fremtidige byggeprojekter i byen.

sams1.jpg (44602 bytes) Samsøvej 2 som det tog sig ud i 1906 - da det var et karatmagerværksted.
sams2.jpg (42492 bytes) Sådan så huset ud da de nuværende ejere Irene og Erik Jørgensen overtog det i 1991
sam1.jpg (10987 bytes) Samsøvej 2 set fra Omøvej
sam2.jpg (29694 bytes) I baghaven prydes bindingsværket af stauder
sam4.jpg (14511 bytes) Hoveddøren med blomsterportal
Huset som det fremstår efter at det i 2003 blev stråtækt.