Nummer 40

BYBLAD NR. 40                    Jan/feb 2003

Fastelavnsfest søndag den 2. marts ved gadekæret

LEDER:

Ude godt, men hjemme bedst

Disse ord skrives på vinterferiens sidste dag. Ih, hvor har det været rart, at kunne sove lidt længere, også selvom morgen-børneTV var i ugen før, hvor de fleste andre danske amter holder ferie. Der har været god lejlighed til den gode danske specialitet hygge i de små hjem her i landsbyen, og hygget, det er jeg sikker på der er blevet.

Men stadig flere solbrune ansigter her i kulden tyder også på en anden tendens, nemlig skiferie og sydens sol som alternativ til kælketure og mormors sommerhus i Rørvig. Det er som om mange familier vælger den skræddersyede løsning med børnepools og guidede udflugter til Egyptens pyramider, fremfor den traditionelle ...(undskyld, jeg blev lige afbrudt af min 9-årige søn, der ikke lige kan finde Flippendo-besværgelsen på sit Nitendo Gamboy Advance Harry Potter spil) ...nå, ja gammeldags ferier, hvor vi bruger tid på hinanden, går i haven, en tur rundt i byen, eller står på skøjter på gadekæret.

Spørgsmålet er, om vi ikke er blevet så vant til at strømline, tilrettelægge og kompetenceudvikle vores tilværelse, at vi ikke har ro og overskud til at snakke og hygge, når vi endelig har tid. TV, PC, hobbies, mad, venner, tillidsposter, hus og have sluger efterhånden alt den fritid, som arbejdet i forvejen berøver os. Vores børn er vildt forkælede, materielt, men desværre også snart små viljeløse robotter, der bruger mere tid på Disneysjov end deres venner og familie.

Hvad blev der af snobrød, æblerov, snemænd og hemmelige huler? Hvor er alle børnene på gaderne (ja, ja så slemme er de biler jo ikke)?

Hvad med at give Fætter BR og Børne 1'eren en pause og ungerne en pind og en snittekniv, eller et stykke kridt og en hinkesten? Jeg tror, at det er vigtigt at give børnene plads og frihed under ansvar. Og jeg kender da også heldigvis mange eksempler på børn, der fra helt små har travet om i byen og blevet venner med trafikken, de ældre, de handlende og hinanden. Og jeg ser også stadig børn, der går ud og ind hos hinanden, som overnatter, bygger træborge og trives med det.

Er vi voksne så et hak bedre? Er de ældre, dem med god tid og mange gode historier, bedre til at hygge - at bruge tiden fornuftigt? Jeg ved det ikke. Jeg håber selvfølgelig, at forældrene lader bedstemor og bedstefars hus være børnenes naturlige andet og tredie hjem (og at Gameboy bliver derhjemme). Og jeg håber at de ældre respekterer børnene som de er, og forældrene med alt deres pylren og forkælelse.

Det er selvfølgelig altsammen meget politisk korrekt og måske bare en drøm, et udtryk for en travl og frustreret familefars ønsker om det perfekte samfund. Men måske om noget tid, når frosten slipper jorden og foråret sætter ind. Så måske kan vi glemme det stressede job, de indgroede vaner, det kolde vintermørke og de sure pligter, og tage vores børn i hånden og hilse på hinanden. Lad os tyvstarte den 2. marts med tøndeslag og glade udklædninger.

Mikkel Bruun, Oldermand.

Generalforsamling

Tirsdag den 22. april 2003 kl. 1930 i Kirke Saaby Forsamlingshus. Alle medlemmer er velkomne.

Dette er en foreløbig indkaldelse, som bliver fulgt op af en dagsorden min. 14 dage før mødets afholdelse.

Vi håber også i år at få et hyggeligt møde og et par gode diskussioner. Vi håber dog også på et større fremmøde end de sidste par år, og har blandt andet derfor tænkt os at invitere en lokal "taler" som kan bidrage til debatten i bylauget.

Vel mødt - her er din chance for at kritisere, rose, lytte eller bare hygge lidt med din rare bestyrelse.

Sæt X i din kalender.

Venligst